Felis aña nobo - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Herman en Marga Tenhagen - WaarBenJij.nu Felis aña nobo - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Herman en Marga Tenhagen - WaarBenJij.nu

Felis aña nobo

Door: Herman en Marga

Blijf op de hoogte en volg Herman en Marga

03 Januari 2007 | Nederland, Amsterdam

Gelukkig nieuwjaar allemaal en moge 2007 dat geven wat goed is.
Het begin is weer gemaakt van een nieuw jaar.
We gaan hier met ons allen een mooi jaar van maken.
Ook geeft Oud en Nieuw altijd weer een gevoel om even het afgelopen jaar te overdenken.
Wij hebben dat ook gedaan en zijn tot de conclusie gekomen, dat het allemaal de moeite waard is geweest. De tegenslagen hebben ons sterker gemaakt en we hebben er veel van geleerd. Voor alle goede dingen zijn we dankbaar.
Een kleine terugblik op de laatste weken van het jaar. Na Sinterklaas kwam de kerstman. Ja, we hadden weer cadeautjes uit Nederland onder de boom. Deze waren door een vriendin meegenomen. Deze vriendin had heel spontaan besloten om maar eens een week naar Bonaire te komen, dus belde ze ’s maandags om te zeggen dat ze zaterdags kwam. Dit was de week voor kerst, dus we hebben al de voorbereidingen voor kerst maar laten zitten en we hebben genoten van elkaars gezelschap. Herman en ik hebben Tweede Kerstdag gevierd, de rest van de dagen moest ik werken. We hebben genoten van de kerstboom, die gewoon buiten staat met allemaal sterretjes en kaartjes erin. Ook hadden we van Sinterklaas koffiemokken gekregen voor kerst, die hadden een plekje gekregen onder de boom. Spontaan begonnen ze ’s middags te spelen, dit kwam door het directe zonlicht op de mokken. We hebben ze maar laten staan, zodat we iedere middag de deuntjes konden horen.
Deze periode is de drukste tijd van het jaar op het eiland. Alle hotels zitten vol en het stikt hier van de Amerikanen. Veel families vieren hier samen de feestdagen. De familieleden komen dan van overal op de wereld hier op Bonaire bij elkaar, als dit geen feest is weet ik het ook niet meer.
Kerst wordt net zo gevierd als in Nederland, met veel drank en eten. Eén verschil, het wordt hier buiten gevierd op het strand of gewoon gezellig thuis met een barbecue.
Oud en Nieuw moesten we meemaken. Het begon hier al de dag na Kerst. Vuurwerk kon je bijna overal kopen. Gewoon een paar tonnen met een plank erop, zet daar je vuurwerk op en verkopen maar. Niks bunkers voor opslag, nee gewoon in de openlucht voor de winkel in de volle zon. Er was zelfs iemand die een bordje had gemaakt met verboden te roken erop, zo misplaatst op dat moment.
Volgens ons was het allemaal illegaal vuurwerk, we hebben het dan over groot evenementen vuurwerk wat in Nederland door professionele krachten wordt ontstoken. Het was hier allemaal te koop. Er zijn veel chinezen op het eiland, en we denken ook dat het uit die hoek moet komen. Hier mag je het hele jaar door knallen, dit gebeurt dan ook met feesten en partijen. Oud en Nieuw om 0.00 uur was geweldig om te zien, we hebben alleen maar staan kijken de ene was nog mooier dan de ander. Ook het geknal was enorm.
Om 02.00 uur konden we de ogen niet meer open houden en hebben getracht om nog even te slapen alvorens weer fris op het werk te verschijnen.
Al met al was het een bijzondere ervaring op ons pooldeck. Liggend in een tuinstoel naast het zwembad gekleed in een korte broek en T-shirt. We dachten nog even aan Nederland met zijn kou en buien en harde wind.
Hier is het vanaf 22 december nu ook officieel winter en ja hoor we merken het verschil al een tijdje. Het is minder warm en het koelt nu ook redelijk af. We hebben zelfs al een keer kippenvel gehad. Overdag stijgt de temperatuur niet meer boven de 30, maar blijft hangen op 28-29 graden. ’s Avonds en ’s nacht koelt het af tot wel 24-25 graden en kan je best een T-shirt of lange broek aan hebben. Sinds een week hebben we ook een harde wind, die het nog eens extra afkoelt, dus wij verlangen weer naar de lente net als velen van jullie.
Lieve mensen nogmaals al het goede voor het nieuwe jaar en mogen jullie wensen allemaal uitkomen.

Vanaf een mooi Bonaire het allerbeste gewenst.
De maan staat in 2007 in al zijn glorie voor ons en jullie te schijnen, wij genieten hiervan, wij hopen jullie ook.

Liefs van Herman en Marga

• 07 Januari 2007 - 11:25

Aan Herman En Marga:

voor jullie het allerbeste gewenst in 2007 gr paul anita en joy

• 07 Januari 2007 - 18:38

Brevink:

hallo Marga en Herman.
    hoe is het met jullie? We volgen julie een beetje via Frank en Miranda, heb gehoord dat ze deze zomer naar jullie toekomen, zal heel gezellig worden. Hadden jullie wel een goede aannemer? {ha ha} Het ziet er wel heel goed uit op jullie site. We wensen jullie daar heel veel succes en groetjes van Jan en Marietje Brevink, misschien zien we elkaar daar wel een keer.

• 09 Januari 2007 - 18:02

HOI Met Annelies .:

hallo beste lezers van deze site.
    ik ben de vriendin waar herman en marga het in bovenstaande over hebben.
    ik kan een ieder aanraden om bonaire te gaan bezoeken en te voelen,weten,hoe Herman en Marga wonen en leven.
    met een woord een wonder!
    je kan wel honderd foto's zien ,er te zijn geweest maakt het echt -waar je --ik beloof jullie weken en ik weet niet hoelang nog van nageniet.
    de reistijd valt goed te doen en is echt vakantie.
    via deze weg hoop ik jullie bekenden van Herman en Marga enthousiast te hebben gemaakt.
    voor een ieder die dit leest een heel fijn 2007.