1 jaar op Bonaire - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Herman en Marga Tenhagen - WaarBenJij.nu 1 jaar op Bonaire - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Herman en Marga Tenhagen - WaarBenJij.nu

1 jaar op Bonaire

Door: Herman en Marga

Blijf op de hoogte en volg Herman en Marga

02 Maart 2007 | Nederland, Amsterdam

Bon dia allemaal.
Eindelijk weer eens een update van onze kant. Alsof we verdwenen waren van deze aardkloot.
Hebben we wat te melden? Ja hoor. Daar gaan we dan.
Het is 22 februari jongstleden een jaar geleden, dat we ons vaderland verlieten en eigenlijk niet helemaal wisten waar we ons allemaal in zouden storten. Hoe dat jaar is verlopen hebben jullie allemaal kunnen volgen op deze weblog. Het lijkt achteraf wel, alsof we opnieuw geboren werden. Alles begon van vooraf aan.
In onze stoutste dromen hadden we niet gerekend op een aantal tegenslagen, die we voor de kiezen hebben gehad. Daar hebben we van geleerd, dat niet alles vanzelf gaat, ook na goede voorbereidingen niet.
Maar we zijn nu een jaar verder en gaan ons nu richten op de verhuur van ons appartement HOI.
We hebben gelukkig ook hier internet en dat is een prachtig medium onze toko onder de aandacht te brengen.
We liften mee op www.vakantiehuis-bonaire.nl en we hebben zelf ook een advertentie geplaatst op www.marktplaats.nl
En zie daar, boven verwachting kwamen er verscheidene aanvragen binnen en dat is geweldig natuurlijk.
Nadat we eind vorig jaar nog familie en vrienden op bezoek hebben gehad, mochten we op 10 januari 2007 onze eerste “echte” gasten begroeten. Het waren supergasten, wel zo prettig omdat alles nog wat onwennig is in het begin.
Ondertussen zijn we bijna 2 maanden verder en hebben we onze vierde boeking op bezoek. Ze zijn voor vakantie hier, maar ook voor een huis. Er is nl. een ware run ontstaan op Bonaire. Wellicht heeft dat wat te maken met het feit, dat vanaf 15 december 2008 Bonaire officieel een gemeente wordt van Nederland. Tot nu toe zijn al onze gasten bezig met grond kopen, dan wel een huis te gaan bouwen hier op het eiland. Het is ook wel te merken aan de prijzen, want hier op Sabal Palm zijn in 2 jaar tijd de kavelprijzen verviervoudigd. We hebben gelukkig op een goed moment de grond aangekocht en het huis gebouwd.
We hopen, dat we nu eindelijk wat meer toekomen aan het netwerken, zoals ze dat tegenwoordig noemen in de moderne wereld. Dit om het sociale leven wat meer op te bouwen, zodat we de lokale bevolking leren kennen en waarderen zoals ze zijn. Telkens weer horen we Makamba’s (Nederlanders die in Bonaire wonen) roepen, dat er van alles niet goed is en dat alles beter moet. Het is te hopen, dat die invloeden niet werkelijkheid worden allemaal, zodat Bonaire een beetje blijft zoals het al zolang is geweest. Niks vandaag moeten, niks afspraken nakomen, geen stoplichten, rotondes en verkeersdrempels als in Nederland bijvoorbeeld. Wel ezels en geiten, die gewoon loslopen al wordt dat ook helaas steeds minder. Dit omdat iemand dacht, dat ezels allemaal vanuit de vrije natuur in een reservaat moesten (300 op dit moment). Dit om de verkeersveiligheid te verbeteren.
Het is natuurlijk de omgekeerde wereld. Wie waren eerder, de ezels of het verkeer? Jullie mogen het zeggen. Jammer, want het is een prachtig schouwspel, die dieren in het vrije te mogen begroeten. Het is dan ook iets, dat zo had moeten blijven.

Kortom, in ons eerste jaar Bonaire hebben we al veel mee mogen maken. We hebben al met al maar weinig tijd overgehouden te genieten van dit eiland in al z’n pracht. Heel vaak namen we ons voor eens een dag niks te doen en zomaar ergens aan de kust te gaan zitten, dan wel wat te bekijken. Tot op de dag van vandaag is het ons niet gelukt dat uit te voeren. Wat?? Tijd zat??? Nee, elke keer weer was er iets dat roet in het eten gooide.
Maar we blijven dromen en we hopen dat alles uit zal komen. Een eigen huis onder de zon.
Dat wil zeggen, in de huidige woning appartement HOI en MOI en wijzelf op de kavel er naast.
We missen momenteel privacy en vrijheid. Dat gunnen we onze gasten.
Als het eigen huis onder de zon klaar is, hebben we dat ook weer terug. Maar zoals gezegd, we blijven dromen.

Binnenkort komen we naar Nederland voor een vakantie. Wel een beetje raar eigenlijk, op vakantie naar je vaderland, maar toch zien we het wel zo. Bonaire is ons “thuis” nu.
We hebben er echt zin en wie weet ontmoeten we elkaar nog ergens in die vakantie.

Veel liefs vanaf een zonnig en heerlijk Bonaire
Herman en Marga

• 02 Maart 2007 - 08:06

Marion Kemna:

Hallo lieve mensen...
    Wat gaat de tijd snel! een jaar alweer. En we missen jullie nog steeds. MAAR: Ik ga je zien! Tot gauw.
    Lieve groetjes: Marion & Jacques

• 02 Maart 2007 - 16:28

Astrid En Edwin:

he Marga en Herman is het niet zo dat Bonaire zo in trek is omdat jullie er nu wonen? Ik bedoel dat jullie er toch een heel stuk gezelligheid brengen. Fijn dat jullie het er naar jullie zin hebben. Heel veel lieve groeten van de Familie Vogt oet de Veltmoate

• 02 Maart 2007 - 20:00

ANNET DE WITTE:

HE MARGA VAN HARTE GEFELICITEERD MET JE VERJAARDAG,IK HEB VANDAAG PAS DE LAATSTE 3 MAILS GELEZEN DAAR BEN JE WEL EVEN DRUK MEE, WEL HEEL LEUK, IK WIL WEL GRAAG WETEN ALS JE NIET VAN ERG WARM WEER HOUDT, WELKE MAAND KUN JE DAN HET BEST BIJ JULLIE ZIJN? WIJ ZIJN
    ZELF NET TERUG VAN DE WINTERSPORT,OOK WARM 15 GRADEN EN NET GENOEG SNEEUW. EEN HEEL FIJNE DAG
    NOG EN DRINK ER EEN OP ONS
    LIEFS FAM DE WITTE
    GROETEN AAN HERMAN NATUURLIJK

• 03 Maart 2007 - 20:37

Gonnie.en Leo :

hoi luitjes ik heb jullie verhaal gelezen al weer een jaar weg van hier wat gaat dat snel zeg maar gelukkig gaat het jullie goed en dat is toch wel belangrijk hier gaat ook alles naar wens hoor ik hoop dat ik jullie nog zie als je in neede bent het allerbeste en de groetjes van ons uit neede aju

• 04 Maart 2007 - 12:30

Fam Brevink:

hee lieve mensen,alweer 1 jaar weg uut deeze buurte wie mist jullie dus a zoo lange,mooi dai hier hen komt.wij zien aan de foto`s dat ons vakantieverblijf al erg gezellig wordt! lieverds tot snel, bier staat koud!knuffels frank,miranda en tom

• 04 Maart 2007 - 19:07

Lisette:

Wat geen sociaal leven op bonaire??!!!Jullie hebben er 2 kinderen bij wimmeling bloempje en lisette!!! Aankomend weekend komen jullie een biertje bij me aan de bar drinken he!! Later!!
    Oh,ja mijn paps en mams willen op vakantie naar bonaire komen wat kost het om jullie appartementje te huren?

Kus jullie dochter ;-)

• 05 Maart 2007 - 09:35

Assie:

Hoi Marga en Herman!
    Het jaar is omgevlogen en dat zal voor jullie ook wel zo zijn want jullie hebben heel wat samen meegemaakt. Verheug me erop om je weer te zien en weer ouderwets bij te kletsen.
    Groeten Astrid H.

• 19 Maart 2007 - 23:54

Han & Annelies:

herman en marga zwemkleding meenemen a.s naar nederland

tot gauw

• 23 Maart 2007 - 18:18

Twan :

Hallo Herman en Marga,

Dat is goed te horen dat het daar goed gaat. Bij ons gaat het ook heel goed,
    Met iedereen, Asker Cyrelle Mayelle, en Papa en Mama natuurlijk, en de koeien en de poesje...:P maarja, tot binnenkort,
    op jullie "vakantie".

Doeiii..

Twan

• 23 Maart 2007 - 21:21

Ingrid:

Marga en Herman,

Alweer een jaar. Time flies!

Wat een mooi bericht hebben jullie geschreven. Uiteraard de tegenslagen van het afgelopen jaar, maar nu toch ook steeds meer het geluk (de eerste "echte" boekingen ed.) en het je steeds meer thuisvoelen op dat prachtige eiland. Ik hoop met jullie dat dat vooral zo mag blijven. De rust, de mooie natuur (vooral ook onder water) en noem allemaal maar op.

Leuk te horen dat jullie binnenkort "op vakantie" gaan naar Nederland. Jammer genoeg zullen we jullie dan niet zien, maar ik ben ervan overtuigd dat we elkaar nog eens zullen ontmoeten (zoals "afgesproken", op Bonaire?) :-)
    We houden in ieder geval contact!

Lieve groetjes van
    Arno, Ingrid, Stijn en Wouter

• 05 Mei 2007 - 14:07

Je Zus Thea:

Hier een berichtje vanuit Enschede, hier gaat alles nog redelijk naar wens, ik voel me nog redelijk fit en probeer me zo goed mogelijk te vermaken. Hoe is het bij jullie nu, Annie en Lize zijn weer weg. Hoe gaat het met de boekingen en natuurlijk hoe gaat het met jullie? Vast en zeker heel goed natuurlijk en ook blij om weer terug op Bonaire te zijn. Van deze kant heel veel groetjes en een hele dikke knuffel van mij, Rudy en de kids natuurlijk niet te vergeten. We houden natuurlijk kontakt met elkaar.

• 05 April 2009 - 03:05

Maaike:

Bon dia, kon ta bai?
    Bevalt het allemaal nog op het tropische Bonaire? Hier in NZ gaat alles perfect, nog 2 weken en dan vertrek ik naar Australie voor een nieuw avontuur! Oh trouwens mijn skydive movie gecheckt?! Is erg vet geworden.

Zijn jullie nu op vakantie in NL of is dat later?
    En wanneer is de volgende keer...maybe oktober, november?? whaha

Groetjes daaro en genieten he!!
    Ciaoo liefs vanuit NZ..hugs